mandag 13. september 2010

Bryllup, festival, Cape Coast Castle... Bilder!

Denne stod utenfor kirken.     Foto SiljeAb
Sist lørdag var samtlige på huset invitert i bryllup til sjåføren vår. Seremonien varte veeeldig lenge, og presten hadde en litt uforståelig preken; "Can everybody say camel?" "CAMEL!" Uansett, jeg stortrivdes, spesielt de gangene da forsamlingen brøt ut i dans.                 Foto SiljeAb

Foto SiljeAb

Etter bryllupet dro vi ned til sentrum der en årlig festival tok plass, der folk blant annet får se de regionale høvdingene som blir bært i kanolignende troner.                           Foto SiljeAb

Han her kastet godteri.                                 Foto SiljeAb

Mann på stylter.             Foto SiljeAb

Folk.                                    Foto SiljeAb

På forelesning hos University of Cape Coast som skolen vår samarbeider med.

Her er skolen vår. Helt fantastisk plass. Den befinner seg på Brenu Beach omtrent 20 kilometer fra byen. Hver morgen tar vi buss hit og får servert veldig bra frokost og lunsj. Rett som det er får vi besøk av diverse insekter og dyr i klasserommet, som kan være forstyrrende, særlig når du ikke legger merke til sauen bak deg før den breker av full hals.

MÆÆÆÆÆÆÆH

Gribb.

Self-study time :)

Denne helgen var de fleste på huset opptatt med ekskursjoner til andre deler av Ghana, men et par av oss ble igjen for å utforske Cape Coast. Seminarleder Siri, Silje og jeg dro til Cape Coast Castle, som var et av de viktigste fortene for eksport av slaver fra Afrika. Vi ble med på en guidet tur, og gikk ned i celler på 5x6 meter der opptil 250 mennesker ble stuet inni i gjennomsnittlig tre måneder. Uten toalett og uten lys. Helt forferdelig.               Foto SiljeAb

Stranda utenfor "The door of no return", i dag hovedsaklig brukt av fiskere.         Foto SiljeAb

Foto SiljeAb

I går (søndag) dro Silje og jeg til markedet.

Men vi endte opp på langtur.

Der vi møtte på en gjeng rampunger :)

Geiter. +høne

Pinku!

De fleste ghaneserne er religiøse, som oftest kristne, og det er svært vanlig med butikknavn som "God is great" eller litt mer orginalt; "Blood of Jesus Laundry Shop"

This is a vegetable burger.?

tirsdag 7. september 2010

Hopp

Hei!
Nå har vi fått internett på gjestehuset der jeg bor sammen med 18 andre studenter fra Sverige, Norge og Ghana. I dag har vi vært på klassetur til Kakum National Park, der vi lærte litt om historien til naturvern i området og gikk en tur på bruer som hang førti meter over skogbunnen. Det var tøft. Siden vi var så mange, fikk vi ikke se noen større dyr, men maur, sommerfugler og andre insekter var det nok av. Lengre inn i skogen kan man finne skogselefanter og aper, så en liten gruppe av oss har tenkt å dra dit på egenhånd og sove i trehytter som finnes i parken.

Ellers så går det strålende, den første uken har vært preget av mange morsomme, interessante, sære og anderledes inntrykk. Kommer med mer senere, når internettet går litt raskere. Og bilder kommer også :)

Akwaba!

Mandag 29 august
God kveld!

Nå sitter jeg i sengen min på studenthjemmet, over henger et myggnett satt opp på meget provisorisk vis og utenfor er det stemning med menneskeprat og musikk fra nabohusene. Ine og jeg kom oss på flyet fra Gardemoen og vi måtte vente ganske mange timer på heathrow før flyet til Accra skulle gå. Så vi handlet masse solkrem,myggspray etc på Boots. Da vi kom på flyet måtte vi sitte å vente i to timer på bakken, med kontinuerlig hyling fra nabogutten, fordi et menneske hadde sjekket inn åtte kofferter uten å komme på flyet, og selvfølgelig så lå de i åtte forskjellige lasterom da de skulle ta de ut(!) Men vi kom oss til Accra sent på kvelden, og da hadde jeg fått en melding fra Karin, en svensk jente, som fortalte at Berit ”missade planet!” og at hun hadde sittet der i ganske mange timer og ventet på oss.
Det er visstnok ikke trygt å prøve å forflytte oss så sent i mørket, så vi bestemte oss for å sove på flyplassen for så å ta en buss til Cape Coast på morgenen. En taxisjåfør tilbød oss å sitte på med han til 4-bussen, og etter et par timer på en komfortabel benk, kunne vi dra fra flyplassen. Vi kjørte rundt femti meter før vi ble stoppet av en bom i veien. Sjåføren gikk inn og kjøpte en slags billett, men den funket ikke etter mange forsøk, så han gikk bort og lirket ut bommen selv for så å kjøre inn i en høy fortauskant og Ine foreslo at han kanskje ikke var en sertifisert sjåfør. 20 Ghana Cedi (altfor mye penger) senere kom befant vi oss på stasjonen, men siden det var søndag gikk det ingen buss så tidlig, så vi satt oss ned for å vente på at kontoret skulle åpne. Jeg våknet av mye ståk og så at det hadde kommet en veltende masse med folk foran billettluken. Ine forsøkte å stå i kø på norskt vis, men fant raskt ut at det ikke funket, så jeg tok på kinesiske albuer og prøvde selv, uten at det hjalp mye. Vi fikk kjøpt billetter tilslutt, så måtte vi veie bagasjen og og stemple en kvittering for kiloene også betale der, så ble bagasjen lempet over i feil buss og vi stod forvirret midt opp i et lite kaos med masse mennesker, hvitevarer, store poser, roping og en mann som gikk rundt med aviser og sa ”sssssssssssss” i en halvtime før vi endelig fikk satt oss på bussen.
Etter to og en halv timers søvn (herlig), befant vi oss i Cape Coast. Der tok vi igjen en altfor dyr taxi (8 cedi) inn til selve byen som består av mange små åser og bakker med for det meste jungel høyest opp og hus lenger nede ved veiene. Studenthjemmet er egentlig et gjestehus, men blir leid av kulturstudier disse 10 ukene, og atmosfæren er hytteaktig og koselig siden det er bare nitten av oss.